Een webinar als marketinginstrument

16 oktober 2017 door Yourwebinar

 

Een webinar organiseren doe je niet zonder een doel. Je wilt iets bereiken bij de deelnemers van je webinar. Een doel stel je dan ook niet alleen voorafgaand en tijdens het webinar. Het is belangrijk om ook na de live uitzending aandacht te besteden aan het webinar en de deelnemers. Dit kun je doen door middel van marketing, maar hoe pak je dat aan?

 

Webinars als marketinginstrument | Yourwebinar

Met webinars kun je een boodschap uitdragen naar je deelnemers. Wil je een product verkopen? Dan is een webinar het perfecte marketinginstrument om in te zetten. Je kunt binnen een uur je gehele product demonstreren, informatie verstrekken en deelnemers betrekken bij de verkoop van het product. Hoe kun je het beste een boodschap uitdragen via webinars, én nieuwe potentiele klanten werven? Lees onderstaande tips en haal meer uit je webinar!

 

Tip 1: zie deelnemers als potentiële leads

Bij de inschrijving van een webinar kun je door middel van onze software zelf kiezen welke gegevens je van de deelnemers vereist. Denk goed na welke gegevens jij nodig hebt. Is het van belang om de functie van de deelnemer te weten, of juist het telefoonnummer? Maak de belangrijkste gegevens een vereiste, zodat je met de juiste gegevens een mooi klantenbestand kunt opbouwen.

 

De contactgegevens zijn de eerste stap naar de relatie met een klant. Zo kun je na afloop de registratie van het webinar verzenden, een evaluatie naar aanleiding van het webinar afnemen en kun je de deelnemers meenemen in toekomstige nieuwsbrieven. Ook is het mogelijk om met de verkregen gegevens een aanbieding naar de klant te versturen. Voor een potentiële klant is het dus van belang om na te gaan welke informatie voor jou relevant is!

 

Tip 2: maak van je webinar een product

Wil je iets verkopen tijdens een webinar? Bouw de verkoop gedurende het webinar op! Begin zeker niet met het product of de dienst die je wil verkopen. Je kunt het webinar beginnen met informatie over het product, of het probleem dat je product oplost. Door de juiste informatie te verstrekken geef je deelnemers het idee dat ze iets terug moeten doen.

 

Maak van het product iets speciaals. Biedt je product dan ook pas aan het einde van het webinar aan. Een tijdelijke actie of een speciale kortingscode zorgt voor meer conversies. Het belangrijkste is, dat je webinar niet als enige doel het verkopen van je product of dienst is. Na de juiste informatie kun je de aanbieding aanprijzen. Zorg voor een unieke deal!

 

Tip 3: zet financiële middelen in

Geef je een webinar met belangrijke informatie, wil je webinars gebruiken om een training te geven of introduceer je ontwikkelingen? Vraag een kleine bijdrage voor de deelname aan het webinar! Wanneer je een succesvol webinar organiseert hebben deelnemers hier zeker een kleine bijdrage voor over. Zorg er wel voor dat je webinars bekend zijn bij de doelgroep. Vraag zeker geen bijdrage voor je eerste webinar! Wanneer je meerdere webinars hebt georganiseerd weet de doelgroep wat ze kunnen verwachten. Ook zal de doelgroep meer vertrouwen hebben in het betaalde webinar.

 

Je kunt ervoor kiezen om bij de aanmelding en betaling van het webinar aan te geven dat je na afloop van het webinar een registratie ontvangt. Op deze manier bereik je ook het deel van de doelgroep, die niet tijdens het live webinar aanwezig kan zijn. Toch is het aangeven dat je na afloop een registratie ontvangt, niet altijd de beste optie, Wil je tijdens het live webinar een hoge opkomst? Dan kun je deze informatie beter niet verstrekken. Uit ervaring blijkt dat wanneer aangegeven wordt dat de registratie na afloop te bekijken is, er veel deelnemers voor het live webinar afhaken. De keuze is aan jou!

 

Heb je aan de hand van dit artikel nog vragen, neem dan contact met ons op! Vul het contactformulier in of neem telefonisch contact op via: 020 636 91 78.