3 voorbeelden van een succesvol webinar

27 september 2017 door Yourwebinar

 

Wanneer kun je spreken van een succesvol webinar? En hoe ziet een succesvol webinar eruit? De belangrijkste factoren voor het organiseren van een webinar zijn een juiste planning, een sterke promotie en een visuele interactieve presentatie. In praktijk blijkt dit toch vaak niet zo makkelijk als het klinkt!

 

 

Datum en tijd

Een succesvol webinar is niet succesvol omdat het op de juiste datum en tijd is gepland. Het belangrijkste is dat het webinar op het goede moment komt. Vlak na de lancering van een applicatie, na de zomervakantie om alle informatie direct te gebruiken of aan het einde van een periode als reflectie. Een goed voorbeeld van een webinar die op het juiste moment is georganiseerd is: “Help! Welke aangepaste schoolboeken heb ik nodig?” van Stichting Dedicon.

 

Het webinar gaf inzichten in de juiste studiematerialen voor de juiste leerling. Het webinar werd georganiseerd vóór het nieuwe schooljaar. Door te kiezen voor deze periode kon de informatie van het webinar  gebruikt worden bij het bestellen van de geschikte studiematerialen.

 

Herinneringsmails

Wanneer je webinar gepland staat is het tijd voor de promotie. Een succesvol webinar is bekend bij de doelgroep. Promoot het webinar via verschillende social media kanalen, zoals Learnit Training deed bij het succesvolle webinar: “Storytelling”. De uitnodiging voor het webinar werd via Facebook, LinkedIn en Twitter gedeeld. Met de juiste berichten over het webinar ontving Learnit Training een recordaantal deelnemers!

 

Ook is het belangrijk om de doelgroep via de website en door middel van een persoonlijke mail aan te spreken. Beschrijf in de promotie berichten goed duidelijk waarover het webinar gaat. Misschien wel het belangrijkste is om deze berichten te herhalen. Uit ervaring blijkt dat door een herinneringsmail een groter aantal inschrijvingen binnenstroomt, dan bij de eerste mail ter introductie van het webinar. Vanuit onze software is het mogelijk om een bevestiging en -herinneringsmails op maat te maken, en automatisch te verzenden.

 

Visuele slides

Last but not least, de presentatie van het webinar. Om een goede presentatie neer te zetten is niet alleen een goede PowerPoint of Prezi nodig. Daarnaast moet de presentator ook beschikken over de juiste vaardigheden om te presenteren voor een camera. Een goed voorbeeld is het webinar van IVVD: “Klimaat op hol”. In dit voorbeeld is te zien hoe een visuele PowerPoint met veel slides bijdraagt aan de interactie van het webinar. Door verschillende en veel  visuele slides blijf je als deelnemer geboeid om het gehele webinar te volgen.

 

Ook de manier van presenteren gericht op interactie met de deelnemers is een belangrijke factor. In het webinar van IVVD  is het duidelijk te zien dat zowel de presentator als de host een goede interactie met het publiek heeft. Deelnemers zullen bij een interactief en visueel webinar veel beter de informatie opnemen, wat tot een succesvol resultaat leidt.

 

Wil je nog meer voorbeelden van webinars bekijken? Bekijk hier een selectie uit ons aanbod.

 

Heb je aan de hand van dit artikel nog vragen, neem dan contact met ons op! Vul het contactformulier in of neem telefonisch contact op via: 020 636 91 78.