Webinars als marketingtool

Wij van Yourwebinar zijn natuurlijk gek op webinars! Dus we worden extra blij van webinars die over webinars gaan. Zoals ‘Webinars als marketinginstrument’, gepresenteerd door specialist Leon Hamelink. Wil je weten hoe je een webinar goed inzet als marketingtool? We hebben de belangijkste punten voor je op een rijtje gezet.


Leon Hamelink is een trainer van Learnit Training.  Hij is gespecialiseerd in alles wat met online marketing te maken heeft. Hij geeft bijvoorbeeld trainingen over contentmarketing, zoekmachinemarketing, e-commerce en Google analytics – om maar even wat te noemen. Een echte specialist dus! In het webinar ‘Webinars als marketinginstrument’ gaat hij uitgebreid in op hoe webinars ingezet kunnen worden om leads te genereren en verkoop te stimuleren.

 

Webinars inzetten als marketinginstrument

 

Als je op dit moment gebruik maakt van bijvoorbeeld demonstraties of case studies zijn webinars zeer geschikt als marketingtool. Door ze te publiceren via een webinar, kun je natuurlijk een zeer groot publiek bereiken. Ook als je gebruik kunt maken van engaging content – content die interactie losmaakt – kun je dat goed doen via een webinar. Daarnaast zijn webinars ook in te zetten voor visuele, emotionele of leerzame content. Je kunt namelijk op een persoonlijke en interactieve manier contact maken met meerdere kijkers.

 

Voordelen van webinars

 

Aan het gebruiken van webinars als marketingtool hangen een aantal voordelen. Ten eerste kun je webinars inzetten als tool om de traffic op je website te vergroten. Met web traffic worden bijvoorbeeld het aantal bezoekers en aantal paginaweergaven van je site bedoelt. Meer traffic betekent meer zichtbaarheid op het internet. En zichtbaarheid is ontzettend belangrijk, omdat er al meer dan 966 miljard sites actief zijn op het internet (volgens Frankwatching.com in 2016). Bovendien kun je in een webinar goed je expertise laten uitkomen, wat je geloofwaardigheid ook vergroot. Tenslotte kun je in het webinar het gebruik van je product of dienst en de voordelen ervan inzichtelijk maken.

 

Aan de slag met je webinar

 

Je hebt bedacht dat je inderdaad webinars wilt gaan inzetten als marketingtool, mooi! Hoe pak je dit aan? Leon geeft als tip om te beginnen met een ‘Q&A webinar’. In dit webinar beantwoordt je vragen die jouw bedrijf vaak ontvangt. Verder geeft hij aan dat het goed is om uit te zoeken wat de kennisbehoefte is van je doelgroep, zodat je die goed kunt bedienen. Het is wel belangrijk dat een webinar interactief is. Wil je een online video presenteren waarbij interactie minder belangrijk is, bijvoorbeeld een korte handleiding bij je product, dan is een videoproductie wellicht beter geschikt.

 

Call to action

 

Zoals gezegd kun je met een webinar een ontzettend groot publiek bereiken. Dit is natuurlijk al hartstikke mooi, maar je wilt dat de deelnemers (jouw potentiële klanten!) ook naar de website gaan, de nieuwste brochure downloaden of een dienst bij je aanvragen. Daarom is het goed een zogenaamde ‘call to action’ aan het einde van je webinar te doen. Dit is een marketingterm die inhoudt dat je potentiële klanten oproept om actie te ondernemen. Volgens marketingtermen.nl is dit bepalend voor het succes van je website of campagne. Je kunt aan het eind van je webinar een call to action button presenteren, die kijkers rechtstreeks doorstuurt naar een webpagina met bijvoorbeeld een speciale aanbieding.

 

Wil je nog meer weten over webinars als marketingkanaal? Kijk dan hieronder het volledige webinar van Leon Hamelink. Wil je zelf een webinar, webcast of videoproductie organiseren, in een professionele studio of bij jou op locatie en wil je weten wat er allemaal mogelijk is? Neem dan contact op via het contactformulier of via 020 636 91 78!

 

7 augustus 2018 door Yourwebinar