3 tips voor het schrijven van je webinar promotie

12 juni 2018 door Yourwebinar

Zodra je een webinar gaat organiseren is het belangrijk dat je de doelgroep bereikt. Het bereiken van je doelgroep doe je onder andere door goede marketing. Zonder promotie van je webinar zal je geen publiek krijgen. Hoe schrijf je een goed promotiemateriaal? Welke dagen en tijden zijn het meest geschikt voor het uitnodigen van je doelgroep? Het schrijven van overtuigende webinar promotie is essentieel! Zonder deelnemers heb je immers geen interactief webinar.

 

webinar promotie schrijven

 

De perfecte uitnodiging

Het bereiken van je doelgroep begint allemaal bij de uitnodiging. Dit is het eerste moment waarmee je doelgroep in aanraking komt met je webinar. Zorg daarom voor een goede eerste indruk!

 

In de uitnodiging richt je je op de doelgroep die je wilt bereiken. Maar wie is deze doelgroep eigenlijk? Het is geen slecht idee om deze doelgroep in kaart te brengen! Schets een persona, en gebruik dit geschetste persoon als uitgangspunt.

 

Wat zou je persona belangrijk vinden bij de uitnodiging? Zou hij of zij het liefst worden aangesproken met jij of u? En wat dacht je van de lay-out van de uitnodiging? Kies je voor een simpele uitnodiging met alleen tekst, of juist met veel afbeeldingen en misschien zelfs video? De keuze is natuurlijk aan jou, maar richt je wel op de doelgroep! Bij het organiseren van een succesvol webinar is het richten op wensen en behoeften van de doelgroep essentieel.

 

Het schrijven van een uitnodiging

Voordat je de inhoudelijke tekst gaat schrijven voor de uitnodiging is het verstandig om de opbouw vast te stellen. De volgorde die wij hanteren en ook aanbevelen is:

 

1. Titel van je webinar;

2. Ondertitel: hierin beschrijf je in 1 a 2 zinnen de inhoud van je webinar;

3. Korte samenvatting over de inhoud van het webinar;

4. Onderwerpen die besproken gaan worden tijdens je webinar;

5. Datum en tijd van het webinar;

6. Eventueel extra toevoegen: ‘Wat is een webinar?’ en ‘Hoe werkt een webinar?’.

 

Houd bij het schrijven van de inhoud rekening met het aandacht trekken, interesse opwekken en het overtuigen van je doelgroep. Hierbij is het belangrijk om de persona er bij te betrekken.

 

Vragen die je jezelf tijdens het schrijven van de uitnodiging kunt stellen zijn: ‘Sluit de inhoud goed aan op de wensen en behoeften van de doelgroep?’ en ‘Zou de doelgroep ook werkelijk overtuigd zijn om zich in te schrijven?’. Als je deze vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden ben je op de goede weg!

 

Heb je na deze handvatten nog geen idee waar je moet beginnen? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag verder bij het schrijven en maken van de webinar uitnodiging.

 

Kies de juiste data

Heb je de uitnodiging geschreven? Dan is het tijd om deze ook daadwerkelijk te versturen! Houd er rekening mee dat niet elke dag een geschikte dag is voor het versturen van je uitnodiging.

 

De dagen die wij aanraden zijn de dinsdag, woensdag en de donderdag. Wij weten uit ervaring dat op deze dagen van de week de meeste inschrijven worden geworven.

 

Ook is het belangrijk om een goed tijdstip te kiezen. Kies je voor de ochtend? Dan valt je uitnodiging tussen alle andere mails waarschijnlijk niet op! Kies daarom voor een later tijdstip in de middag.

 

Wil je meer tips over de webinar promotie? Lees dan de blog die wij hierover schreven. In de blog gaan wij onder andere in op welke kanalen je het beste kunt gebruiken voor het uitnodigen en promoten van je webinar.

 

Herinner je doelgroep

Niet iedereen zal zich na het verkrijgen van de uitnodiging direct inschrijven. Er kan iets tussen komen of door drukte kan de uitnodiging worden vergeten. Het is dan ook belangrijk om de doelgroep te herinneren aan je webinar.

 

Schrijf daarom ook minstens twee keer een herinneringsmail. Hierin herinner je de doelgroep van het webinar, en geef je opnieuw de mogelijkheid om deelnemers te laten inschrijven.

 

Bij de tweede herinnering is het goed om de urgentie naar voren te laten komen. Ze hebben immers nog maar een korte tijd om zich in te schrijven. Je wilt natuurlijk niet dat iemand je webinar mist!

 

Heb je aan de hand van dit artikel nog vragen, neem dan contact met ons op! Vul het contactformulier in of neem telefonisch contact op via: 020 636 91 78.