Een webinar opbouwen doe je zo!

Er zijn veel onderdelen die invloed hebben op de presentatie en overtuigingskracht van je webinar. Welke structuur levert het meeste op voor een webinar? En hoe zorg je ervoor dat alle inhoud goed aansluit op elkaar? Niet alleen de inhoudelijke informatie maar ook de volgorde van de inhoud is belangrijk! Zonder een duidelijke opbouw zal de inhoud veel minder goed overkomen.

 

webinar opbouwen

 

Stel je doelen vast

Begin als eerste met het vaststellen van je doelen. Wat wil je bereiken met je webinar? Voor welke doelgroep organiseer je het webinar? Een webinar opbouwen gaat niet zonder vooraf vastgestelde doelen.

 

Als je weet wat je wilt bereiken met je webinar zoek je naar geschikte informatie. Deze geschikte informatie zal de inhoud van je webinar worden. Op welke manier en volgorde deze informatie wordt gepresenteerd komt pas later in het proces naar voren.

 

Kies voor een rode draad

Met de hoeveelheid informatie die geschikt is voor je webinar is het tijd voor de volgende stap. Je zoekt naar een rode draad tussen alle informatie. Wat is het belangrijkste? Welke informatie kun je onderverdelen in verschillende onderwerpen?

 

Houd bij het kiezen en verdelen van de informatie rekening met de duur van je webinar. Een webinar van 30 minuten heeft veel minder inhoud nodig dan je denkt!

 

De opbouw die Learnit Training hanteert bij een webinar van 30 minuten is als volgt:

1. Korte introductie en de inhoudsopgave

2. Poll vraag

3. Informatie over het onderwerp

4. Terugkoppeling poll vraag

5. Informatie over het onderwerp

6. Chat vraag

7. Informatie over het onderwerp

8. Terugkoppeling chat vraag

9. Beantwoorden 1 a 2 vragen

10. Samenvatting en afsluiting

 

Deze opbouw staat niet vast en er van worden afgeweken. Daarnaast is het ook mogelijk dat er afgewisseld wordt tussen poll en -chatvragen. Is deze opbouw niet geschikt voor je webinar? Neem dan eens een kijkje bij een van de succesvolle webinars die bij ons zijn georganiseerd.

 

Voeg interactie toe

Interactie is een belangrijk onderdeel van een webinar. Zonder interactie is het een eenzijdige presentatie waarbij enkel wordt gezonden.

 

Het is belangrijk om niet alleen ruimte te maken voor informatie maar ook voor interactieve opties! Maak plaats voor eventuele vragen en poll uitslagen. Slechts één vraag kan meer tijd kosten dan je denkt!

 

Je hebt tijd nodig om na te denken over de vraag. Maar ook het formuleren van een antwoord zal meer tijd kosten dan je denkt. Het is immers geen ingestudeerde tekst. Houd hier rekening mee bij het opbouwen van je webinar!

 

Zorg voor herhaling

Bij ieder gedeelte informatie die je als presentator geeft is het belangrijk om te herhalen. Herhaal wat je zojuist gezegd hebt! Laat ook zeker merken dat als er vragen zijn deze gesteld kunnen worden.

 

Wij raden aan om aan het einde van het webinar een korte samenvatting te geven. Hierin kun je alle informatie nogmaals samenvatten. Maak hier dan ook zeker tijd voor tijdens het opbouwen van een webinar.

 

Vergeet niet af te stemmen

Bij de opbouw van je webinar is het goed om na te denken over de momenten waarop je interactie wil toevoegen. Geef de deelnemers de tijd en ruimte om na te denken over een poll of chat vraag. Ga ook niet direct na de vraag de antwoorden bespreken. Dit zorgt vaak voor ongemakkelijke en stille momenten.

 

Plan de interactieve momenten in, maar ook de momenten waarop je deze zou willen bespreken. Stem dit goed af tussen de presentator en de host.

 

Bespreek ook van te voren of je interessante vragen direct zou willen bespreken, of dat je wacht op de ingestudeerde momenten. Het kan lastig zijn om midden in een verhaal het juiste moment te vinden voor het stellen van een vraag. Toch is dit ook een interessante en spontane manier om je publiek wakker te houden.

 

Eindig met een uitsmijter

De laatste woorden van je webinar blijven het beste hangen in het geheugen van je deelnemers. Zorg daarom voor een overtuigend, amuserend of informerend einde van je webinar. Er zijn verschillende mogelijkheden om je webinar te af te sluiten. Welke manieren zijn er allemaal en welke zijn geschikt voor jou?

 

De meest gebruikte afsluitingen zijn:

– Eindigen met een poll of chat vraag;

– Het gebruiken van een overtuigende call to action button;

– Een goede laatste slide hebben (o.a. met een visitekaartje of uitnodiging voor een kopje koffie);

– Afsluiten met een bonus tip.

 

Welke optie je ook kiest zorg dat je afsluit op een bijzondere manier. De uitspraak: ‘Save the best for last’ is er niet voor niks!

 

Heb je aan de hand van dit artikel nog vragen, neem dan contact met ons op! Vul het contactformulier in of neem telefonisch contact op via: 020 636 91 78.
19 juli 2018 door Yourwebinar