3 tips voor het omzetten van een deelnemer naar klant

25 april 2018 door Yourwebinar

 

Het is een leuke en vernieuwende manier om een presentatie te geven. Een webinar organiseren. Maar hoe je zorg je ervoor dat de webinar deelnemer ook daadwerkelijk een klant wordt? Ondanks dat de stap van potentiële klant naar klant klein is, is het goed om na te denken over de stappen die je moet ondernemen. In de volgende blog geven wij tips die van pas kunnen komen bij het vergroten van je klantenbestand.

 

webinar deelnemer - Yourwebinar

 

Tip 1: call to action

Na afloop van een webinar is het mogelijk om deelnemers een actie te laten ondernemen door middel van een speciale button. Deze call to action button kun je instellen op verschillende acties. Deze acties kunnen verschillen van het invullen van een evaluatieformulier, tot de inschrijving voor een nieuwsbrief.

 

Met een call to action button is de drempel voor deelnemers kleiner om werkelijk tot actie over te gaan. Deelnemers hoeven geen extra stappen te ondernemen, maar kunnen direct bij het verschijnen van de button actie ondernemen. Geen mailing een paar dagen na het webinar, maar een evaluatieformulier direct na afloop.

 

Ditzelfde geldt voor het overgaan tot koop. Prijs je een product aan in je webinar? Laat deelnemers niet wachten op een mailing na het webinar, met daarin een link naar het product. Zorg ervoor dat deelnemers na afloop, of zelfs tijdens (!) het webinar al kunnen overgaan tot actie.

 

Tip 2: luister naar je deelnemers

Belangrijk is om deelnemers te laten weten, en te laten zien je dat je naar ze luistert. Als een deelnemer zich begrepen voelt zal dit waardering voor de organisatie opleveren. Deze waardering kan zich uiten in een band met de (potentiële) klant.

 

Je zou deelnemers na afloop van een webinar kunnen vragen naar tips of suggesties. In ruil voor een ingevulde evaluatie kun je deelnemers iets teruggeven als blijk van waardering. Uit onderzoek is gebleken dat maatschappelijk verantwoordt ondernemen na twee jaar tot 7% meer klanten leidt.

 

Maar wat is maatschappelijk ondernemen dan precies? Je richt je als organisatie op economische prestaties. Alleen dit doe je met respect voor de sociale kant, en binnen ecologische randvoorwaarden. Oftewel verantwoord klanten werven, met als doel conversie.

 

Tip 3: biedt een speciale korting aan

Haal klanten binnen door het weggeven van een speciale aanbieding. Als een marketinginstrument. Deze aanbieding kun je door middel van de call to action button aanprijzen. Verstrek deelnemers van je webinar een speciale korting op een product of dienst.

 

Alleen deelnemers van je webinar kunnen gebruik maken van deze korting, door middel van bijvoorbeeld de call to action button. Of door het gebruik van een speciale code die je tijdens het webinar weggeeft. Niet alleen jij en ik, ook deelnemers vinden aanbiedingen interessant.

 

Belangrijk hierbij is de tijd. Zorg ervoor dat je deelnemers niet te lang de tijd geeft om te twijfelen. Maak de actie urgent, zodat deelnemers snel moeten schakelen. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je ingaat op bonusaanbiedingen in de supermarkt? Ditzelfde geldt voor deelnemers van een webinar. Krijg je een unieke kans aangeboden? Dan zal dit de kans van conversie aanzienlijke vergroten.

 

Heb je aan de hand van dit artikel nog vragen, neem dan contact met ons op! Vul het contactformulier in of neem telefonisch contact op via: 020 636 91 78.