Hoe zorg je voor een optimale webinar promotie?

23 februari 2018 door Yourwebinar

 

Wanneer je een webinar gaat organiseren doe je dit met een doel. Je wilt zoveel mogelijk potentiële klanten informeren, amuseren of enthousiasmeren tijdens jouw webinar. Belangrijk hierbij is dat je doelgroep tijdens het webinar aanwezig is. De aanwezigheid van deelnemers kun je sturen met de juiste promotie. Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep zich aanmeldt, én ook werkelijk tijdens het live-webinar aanwezig is?

 

webinar promotie

 

De urgentie van je promotie

Voor een webinar is het belangrijk om 4 weken van te voren te beginnen met de promotie. Focus hierbij in de eerste 3 weken op de aankondiging van het webinar. In de laatste week moet je je vooral richten op de urgentie van het webinar. Het is belangrijk om hierin onderscheid te maken.

 

Gemiddeld schrijft in de laatste week van het webinar 51% van de deelnemers zich in. Dit komt door de promotie, en de waarde die je hieraan geeft. Deelnemers krijgen een laatste kans om zich in te schrijven. Daarnaast kunnen ze het ditmaal niet voor zich uit schuiven! Begin je niet op tijd met de promotie? Het te laat beginnen met de organisatie van een webinar is een veel voorkomende valkuil. Meer valkuilen kun je hier lezen.

 

Kies de meest geschikte promotiekanalen

De promotie van je webinar kun je op verschillende manieren aanpakken. Kijk hierbij goed naar de doelgroep van je webinar. Weet waar de doelgroep zich bevindt. Je moet je promotie inrichten naar aanleiding van de doelgroep. Promotie kun je via verschillende kanalen en manieren versturen. Weet daarom welke relevant zijn voor jou! Hieronder een lijstje met de meest voorkomende promotiekanalen:

– E-mailmarketing (o.a. e-mail uitnodiging, nieuwsbrief);

– Banners (o.a. op website, onderdeel van een e-mailhandtekening);

– Advertenties (oftewel Search Engine Advertising);

– Social Media (o.a. LinkedIn, Twitter, Facebook).

 

Het ligt voor de hand om via social media je webinar aan te kondigen. Toch komen via social media vaak de minste aanmeldingen binnen. Richt je vooral op de e-mailuitnodiging! Via e-mailmarketing komt maar liefst 80% van alle inschrijvingen binnen. Belangrijk is dan ook om minimaal 3 e-mails rondom je webinar te versturen. Naast de aankondiging van het webinar kun je e-mail gebruiken om je doelgroep te herinneren.

 

Hoe ziet je webinar uitnodiging eruit?

De inhoud van een webinar uitnodiging is niet het belangrijkste. Maar je moet je richten op de titel van je webinar. Houd het kort en simpel! Zorg dat de titel de inhoud van het webinar dekt. Met een goede titel zul je veel potentiële deelnemers aantrekken.

 

Naast de introductie van de titel is het belangrijk dat je duidelijk beschrijft waarover het webinar zal gaan. Beschrijf ten eerste voor wie het webinar is bedoeld. Daarna door wie het webinar wordt gepresenteerd. Ten slotte beschrijf je wat het doel is van het webinar. Net als de titel is het belangrijk om dit kort en krachtig te houden.

 

Hierna is een duidelijk overzicht van de webinar gegevens belangrijk. Niet iedereen zal de beschrijving van je webinar lezen. Daarom moet je zorgen voor een duidelijk overzicht van de titel, datum, tijd, en inschrijflink. Gebruik een eenvoudig lijstje. In het lijstje som je de gegevens op. Meer informatie hierover? Wij schreven een blog over hoe je het beste je webinar promotie kunt schrijven.

 

Een goede landingspagina

Als een deelnemer zich inschrijft is een goede landingspagina van belang. Een landingspagina is de pagina waarop deelnemers zich kunnen inschrijven. Op de landingspagina kun je een uitgebreide beschrijving van het webinar plaatsen. Daarnaast moet je je via deze pagina kunnen inschrijven. Zorg ervoor dat de landingspagina er aantrekkelijk en eenvoudig uitziet.

 

Je wilt natuurlijk een succesvol webinar organiseren! Als een deelnemer teveel moeite moet doen voordat hij zich kan inschrijven zal de drempel hierdoor hoger liggen. Vraag de deelnemers op een e-mailadres, naam en eventueel een telefoonnummer. Dit zijn de drie belangrijkste gegevens die je na een webinar goed kunt gebruiken. Overige informatie kun je vragen, moet moet je niet verplichten voor een inschrijving.

 

Maximaliseer het aantal live deelnemers

Zodra je een goed gevulde deelnemerslijst hebt is het belangrijk dat de deelnemers ook het live-webinar volgen. Daarom moet je zorgen voor een extra waardoor deelnemers naar het live-webinar kijken. En niet naar de webinar registratie zullen kijken! Je zou ervoor kunnen kiezen om een leuke aanbieding aan de deelnemers te geven.

 

Dit kan door middel van een call to action button, een marketingtool. Deze verschijnt aan het einde van het webinar. Een manier waarop je deelnemers kunt aantrekken is het enthousiast maken. Door middel van de nadruk leggen op een een aanbieding kun je deelnemers enthousiasmeren. Dit zal deelnemers aantrekken om werkelijk tijd vrij te maken voor het webinar.

 

Hopelijk heb je aan de hand van dit artikel genoeg handvatten om de promotie van je webinar te optimaliseren. Heb je aan de hand van dit artikel nog vragen, neem dan contact met ons op! Vul het contactformulier in of neem telefonisch contact op via: 020 636 91 78.