Interne webinars: hoe werkt dat?

6 maart 2018 door Yourwebinar

 

Wanneer je werkt in een grote organisatie met veel werknemers, is het soms lastig om orde op zaken te houden. Ditzelfde geldt voor bedrijven met verschillende (internationale) locaties. Hier kan een webinar de uitkomst bieden. Een webinar gericht op interne communicatie kan  ervoor zorgen dat je vrijwel alle medewerkers kunt bereiken, zonder hiervoor veel geld of tijd in te steken. Het klinkt eenvoudig, een intern webinar, maar hoe doe je dat?

 

interne webinars - Yourwebinar

 

Wat is het doel?

Zodra je hebt bedacht dat je een intern webinar wilt verzorgen, is het belangrijkste om hiervoor doelstellingen vast te stellen. Wil je medewerkers informeren over een nieuwe bedrijfsvoering? Of wil je een jaarrapport presenteren?

 

Een intern webinar biedt vele mogelijkheden. Toch moet je nagaan of er werkelijk een toevoeging is voor jou als organisatie. Wellicht kun je de informatie die je tijdens je webinar wil geven, ook in een simpele mailing vormgeven.

 

Zorg voor maximale betrokkenheid

Het is belangrijk dat een intern webinar ervoor zorgt dat medewerkers doelstellingen begrijpen. Werknemers die het webinar gaan volgen moeten hier een reden voor kunnen inzien. Wanneer de reden van het webinar en de te bereiken doelen onduidelijk zijn, zal een medewerker het als niet belangrijk beschouwen.

 

Een duidelijk intern webinar kan de betrokkenheid bij en tussen medewerkers verhogen. Een intern webinar is dan ook een uitgelaten kans om medewerkers samen te brengen, en geeft de mogelijkheid om de drempel tussen hogere functies te verkleinen.

 

De eerste stap

Nadat de interne doelstellingen zijn vastgesteld, is het tijd voor de webinar promotie. Belangrijk hierbij is dat je ervoor moet zorgen dat deelnemers tijd kunnen vrijmaken voor het webinar. Plan daarom geen belangrijke afspraken in, maar zet het webinar op de eerste plek.

 

Informeer medewerkers niet alleen via de mail, maar laat het webinar ook leven binnen de organisatie. Door er met medewerkers over te praten ontstaat er mond-tot-mond reclame.

 

Een optie die niet behoort bij een webinar gericht op externe klanten. Maak er dan ook gebruik van! Promoot het webinar, zorg dat het webinar op de agenda’s van werknemers staat en stel werknemers in de gelegenheid om er tijd vrij voor te maken.

 

Maak er een uitstapje van

Een webinar bij je op kantoor, of een webinar vanuit de webinarstudio in Amsterdam? Het is tijdens een intern webinar allebei mogelijk. Bij een webinar op locatie kan er gebruik worden gemaakt van publiek.

 

Zo kun je medewerkers nog meer betrekken bij het webinar. Ook tijdens een webinar vanuit onze webinarstudio is het mogelijk om medewerkers samen te brengen. Bekijk het webinar in een gezamenlijke ruimte! Zo kan na afloop het webinar gezamenlijk worden geëvalueerd.

 

Voorbeeld webinar

Enkele tips over effectief communiceren met webinars kun je vinden in onderstaand webinar. In het webinar komen nuttige tips voorbij die van pas kunnen komen bij een (intern) webinar. Naar aanleiding van het webinar is ook de aansluitende training opgesteld.

 

In de training ga ja dieper in op de stof, leer je hoe je een boodschap vormgeeft en hoe een webinar onderdeel kan worden van de communicatie van je organisatie.

 

Het webinar Effectief communiceren met webinars kun je hieronder bekijken. Werkt de video niet? Je kunt het webinar ook bekijken via de volgende link: https://youtu.be/45Y2ohlACxk

 

 

Heb je aan de hand van dit artikel nog vragen, neem dan contact met ons op! Vul het contactformulier in of neem telefonisch contact op via: 020 636 91 78.