De mogelijkheden van een call to action button

9 juli 2018 door Yourwebinar

Zodra een webinar is afgelopen zijn er nog vele mogelijkheden om de deelnemers van je webinar langer vast te houden. Wat dacht je van een leuke kortingsactie of gratis demo? Of zou je de deelnemers beter willen leren kennis door middel van een evaluatieformulier? Al deze verschillende opties kunnen worden samengevoegd in slechts één button. De call to action button: maar wat is het nu precies?

 

call to action button

 

Wat is het?

Een call to action oftewel een oproep tot actie. Dit is vrijwel altijd een bepaalde knop of button met als doel jou te overtuigen om actie te ondernemen. Dit kan onder andere zijn het overnemen van een actie of het aankopen van een product.

 

De mogelijkheden van een call to action button zijn eindeloos. Als het uiteindelijke doel maar een link bevat. Een URL is noodzakelijk bij het instellen van een call-to-action button. Het werkt in principe als een hyperlink.

 

Diverse mogelijkheden

Bij een webinar kan een call to action button voor meerdere doelen worden ingesteld. Deelnemers kunnen via de knop gelinkt worden naar een pagina met meer informatie, naar een kennistoets of een evaluatieformulier. Echter zijn dit niet de enige opties!

 

Enkele voorbeelden voor het gebruik van een call to action button:

– Inschrijven voor een nieuwsbrief;

– Aankoop van een product of dienst;

– Een document invullen (evaluatieformulier, kennistoets etc.);

– Het bekijken van een website;

– Een demo ontvangen;

– Het achterlaten van een mailadres (meer informatie aanvragen, webinar registratie ontvangen etc.).

 

Voeg een kennistoets in

Geef je een inhoudelijk webinar met belangrijke informatie? Of wil je deelnemers na afloop van het webinar testen of de content duidelijk was? Met de call to action button is het mogelijk om een toets in te laden.

 

Deze toets kun je voorafgaand aan het webinar zelf opmaken. Het is handig om na afloop van de toets een e-mailadres op te vragen. Zo kun je eventueel nog contact opnemen naar aanleiding van de kennistoets. Of je kunt het e-mailadres gebruiken om je klantenbestand aan te vullen en de registratie van het webinar naar toe te verzenden.

 

Verzend een evaluatie

Naast een inhoudelijke toets kun je ook een evaluatieformulier direct na afloop van het webinar versturen. Zo zit het webinar nog vers in het geheugen bij de deelnemers.

 

Tijdens een evaluatie kun je onder andere ingaan op de inhoud van het webinar, de lengte en geplande data, maar ook wat deelnemers van de kwaliteit vonden. Wat zou een deelnemer bij een volgend webinar graag anders willen zien?

 

Net als bij de kennistoets kun je aan het einde van de vragenlijst e-mailadressen opvragen. E-mailadressen kunnen het begin zijn om van een deelnemer een potentiële lead te maken.

 

Zorg voor meer informatie

De call to action button kun je ook inzetten om meer informatie te vergeven. Denk aan een demo account, een document met uitgebreide informatie of de contactpagina. Bij de contactpagina geef je deelnemers de mogelijkheid tot het stellen van vragen met betrekking tot het webinar.

 

Belangrijk bij het geven van meer informatie is dat je de deelnemers vraag om een e-mailadres of telefoonnummer. Deelnemers zullen je deze gegevens geven, omdat ze na het verkrijgen van meer informatie graag iets terugdoen. Zo groeit je klantenbestand zonder hier veel moeite in te steken! Dit is een bekend beïnvloedingsprincipe van Cialdini.

 

Link naar je website

Gaat je webinar over een product of dienst die je als organisatie verkoopt? Link dan na afloop van het webinar na een product op je website! Als je een succesvol webinar hebt georganiseerd zal de drempel voor het kopen van je product lager liggen.

 

Daarnaast kan het een goed idee zijn om de deelnemers van je webinar een kortingscode te geven. Deze code kun je voor een beperkte periode instellen.

 

Zo ligt de drempel voor het kopen van je product laag, en is de kans groter dat je er meerdere verkoopt. Ondanks dat je minder omzet levert per product kan dit in verhouding toch meer opleveren. Een slimme zet dus!

 

Heb je aan de hand van dit artikel nog vragen, neem dan contact met ons op! Vul het contactformulier in of neem telefonisch contact op via: 020 636 91 78.